onsdag 4 april 2012

All text är hämtad från Ilse Sands informativa sida; http://www.sensitiv-hsp.se

Särskilt sensitiva människor – HSP

Här kan du läsa om särskilt sensitiva människor och göra ett mini-test. Omkring var femte individ är särskilt sensitiv, högkänslig eller högsensitiv (på engelska: highly sensitiv person HSP)


0m du är särskilt sensitiv har du ett speciellt finkänsligt nervsystem. Du påverkas troligen mycket av andra människors känslolägen och du är känslig för buller, kaos och oförutsägbarheter.

Särskilt sensitiva har ett rikt inre liv. Några få intryck kan starta en hel film på den sensitivas inre bildskärm. Då du som särskilt sensitiv tar in fler intryck än andra och när dessa intryck samtidigt sätter igång fler prosesser i ditt inre, blir du snabbare uppfylld än de flesta andra – och du får behov av att dra dig tillbaks och hitta ett lugnt ställe där du kan sortera intrycken. Du är troligen bra på att få idéer och se nya möjligheter och du har en förmåga att kunna förutse vad som kan gå fel.

Om du är särsklilt sensitiv, svarar du nog nej på de flesta av nedanstående uttalanden:

Jag älskar skräckfilmer.
Jag tycker om att smälla smällare.
Jag kan klara mig med mycket lite sömn.
Jag är oftast en av de sista att lämna en fest.
Jag är för det mesta glad och full av energi, nästan oavsett vad som just då händer runt mig.
Jag är snabb i replikerna och klarar mig bra i diskussioner och gräl.

Samtidigt svarar du nog ja på de flesta av följande uttalanden:

Det som ser ut att vara en enkel sak för de flesta andra, blir ibland för mycket för mig.
Jag har ett större behov av att dra mig undan och vara ensam, än de flesta andra.
Jag har en god känsla för hur djur och växter mår.
Jag njuter mycket av att vara ute i naturen.
Jag vet att det finns mer mellan himmel och jord än man kan höra och se.
Musik eller konstverk kan ibland fylla mig med glädje.



Särskilt sensitiva föredrar kontakter av hög kvalitet

En särskilt sensitiv person är en som har ett särskilt finkänsligt nervsystem. Ungefär var femte individ har detta karaktärsdrag.

Särskilt sensitiva har dessutom en levande föreställningsvärld och en god fantasi. Några få intryck kan sätta igång en hel film på den sensitives inre bildskärm. På det sättet kan sinnet snabbt bli överfullt och han eller hon får lust att dra sig tillbaka för att komma undan fler intryck.

Ingen tycker om att få för många intryck. Särskilt sensitiva blir snabbare överstimulerade än de flesta andra. De kan därför inte vara ”på” så lång tid åt gången. Därför är det speciellt viktigt att de är noggranna med de kontakter de har – och att de inte spiller sin begränsade sociala energi på umgänge som är ytligt och innehållslöst.

Eftersom särskilt sensitiva ofta är goda och artiga lyssnare, kan de ibland fungera som flugpapper på människor som har behov av att lasta av sig mängder av frustrationer. På det sättet blir de fångade i ett samtal som egentligen dränerar och överstimulerar. Och efter en tid är den sensitivas sociala energi kanske förbrukad för resten av dagen.

Det är viktigt att vara selektiv både med hänsyn till hur mycket tid man som särskilt sensitiv använder för att lyssna på vem, och på vilken sorts samtal och kontakter man vill använda sin energi. Energin finns oftast endast i begränsade mängder och den ska därför helst användas på något som är meningsfyllt eller ger något tillbaka.

Särskilt sensitiva har en förmåga att etablera en djup och intensiv kontakt med andra. De registrerar mer än de flesta andra. Och två särskilt sensitiva kan tillsammans uppnå en närhet och kontakt, som ibland är mycket bra. Den sortens kontakt dränerar dem inte, tvärtemot kan den ge energi – också till inåtvända som annars helst laddar upp i ensamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar